Dagelijks rijden er een kleine 4 000 passagierstreinen van NMBS door ons land. Er zijn heel wat (realtime) gegevens nodig om dat verkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen. Als IT-bedrijf van NMBS speelt Ypto daar natuurlijk een grote rol in. Op dit moment zijn er verschillende afzonderlijke systemen om die data te verzamelen en aan te bieden, en werken die applicaties allemaal onafhankelijk van elkaar. Dat maakt conflictdetectie moeilijker en bovendien zijn die applicaties niet zo efficiënt om te gebruiken.
Ypto biedt binnenkort een nieuwe geavanceerde tool aan waar de gegevens van alle – voorheen volledig afzonderlijke – applicaties verzameld worden. Niet alleen is de look-and-feel moderner en de applicatie gebruiksvriendelijker, maar bovendien zullen NMBS-medewerkers die dat nodig hebben alle data op één plek kunnen raadplegen. Die tool is het Advanced Train Management System en werd ontwikkeld in onze afdeling Solution Delivery Trains, Stations & Planning, meer bepaald in het team van Traffic Management.
Wat is de realtime samenstelling van de trein? Wie is de treinbestuurder? Wat is diens materiaal- en lijnkennis? Die gegevens en nog veel meer kunnen NMBS-medewerkers momenteel nog terugvinden in de applicatie Passengerweb. ‘Op zich is dat een handige tool, maar er is nog veel ruimte voor verbetering’, vertelt Nastassia Gumuchdjian, Technical Product Manager. ‘Naast Passengerweb bestaan er namelijk nog een aantal applicaties en databronnen (Rocit, Livemap, eDrive, …), die niet per se communiceren met elkaar. Daardoor is het niet mogelijk om een probleem dat zichtbaar is in de ene applicatie door te sturen naar een andere applicatie. Medewerkers moeten echt nog bellen om na te gaan of de info die zij hebben, overeenkomt met die van een andere collega. Het oplossen van incidenten verloopt dus moeilijk en weinig efficiënt. Dat heeft vertragingen of zelfs afschaffingen van treinen tot gevolg’, legt Nastassia uit. ‘Daarom zijn we bezig een nieuwe, meer geavanceerde tool te implementeren waarin de data uit al die applicaties samengebracht worden. Dankzij die nieuwe tool zal het workflowmanagement in de toekomst efficiënter kunnen verlopen. Er zullen sneller juiste beslissingen genomen kunnen worden doordat collega’s over dezelfde data beschikken en geen tijd meer verspillen door te bellen naar elkaar.’
‘Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid van al die verschillende applicaties ook niet optimaal’, voegt Project Manager Sebastien Jongen toe. ‘Er is veel doorklikwerk en de lay-out is verouderd. Het nieuwe ATM-systeem heeft een nachtweergave en een mooiere lay-out, en is beschikbaar in drie talen. Bovendien werkt het systeem met persoonlijke accounts, waardoor we de hoofdpagina per gebruiker of account kunnen personaliseren door middel van filtering. Niet iedereen moet bijvoorbeeld een melding krijgen over een incident in Gent. Die wordt dan enkel getoond aan degenen die in dat gebied aan het werk zijn.’
Voor het realiseren van de gebruiksvriendelijke lay-out krijgt het projectteam de welgekomen hulp van het UX-team (User Experience).
‘Om dit project te realiseren, hebben we regelmatig contact met de eindgebruikers’, vertelt Leentje Verstraete, Application Analyst in het UX-team. ‘Zo kunnen we workshops organiseren waarin we hun noden leren kennen en kunnen aftoetsen of onze ontwerpen aan die noden voldoen. Er is ook heel veel overleg met de ontwikkelaars om de mogelijkheden en de haalbaarheid ook bij hen te onderzoeken. Die samenwerking is echt noodzakelijk gezien de complexiteit van de tools die we voor ATMS uittekenen.’
‘In het nieuwe ATM-systeem kan je nu veel sneller gegevens zien omdat er minder doorklikwerk is’, legt Nastassia uit. ‘In de tool kan je bijvoorbeeld gemakkelijk op station zoeken, waarna je een mooi overzicht krijgt van alle treinen die in dat station stoppen. Je kan gemakkelijk zien welke treinen geannuleerd zijn, wat de samenstelling ervan is, wie de treinbestuurder en -begeleider is, enzovoort. Die data zijn allemaal meteen zichtbaar en daar hoef je dus niet voor door te klikken.’
Wanneer je dan toch op een bepaalde trein klikt, krijg je nog meer gegevens te zien, zoals perronwijzigingen, vertragingen, alle treinbestuurders- en begeleiders die op die trein aan het werk zijn of waren, hun telefoonnummers en zelfs welk rijbewijs ze hebben.
Ook de samenstelling van de trein is op een veel duidelijker manier zichtbaar in de vorm van een reizigerswagon.
‘Ondertussen is de technische release gebeurd’, vertelt Sebastien. ‘Binnenkort zal dit systeem eerst voor een beperkte doelgroep in productie komen, waarna het uitgerold zal worden naar heel NMBS. Dan zullen er ook nog extra functies aan toegevoegd worden (zoals incident- en workflowmanagement en uitgebreidere conflictdetectie).’
Op het moment dat het DITA (een programma voor treinbegeleiders) live gaat, zullen die data ook beschikbaar zijn in de ATM-tool. Het gaat daarbij over de prestatiefiches van de treinbegeleiders en welke treinbegeleiders in welke treinen aan het werk zijn.
Met deze nieuwe tool zijn we weer een stapje dichter bij onze missie. De tool verbetert de realtime werking van NMBS, want de koppeling tussen de verschillende gegevens en de grotere gebruiksvriendelijkheid zullen de vertragingen en het aantal afgeschafte treinen verminderen.
Iedereen binnen NMBS komt wel eens in aanraking met de NMBS SAP-applicaties die ervoor zorgen dat al de taken van onze medewerkers gepland, uitgevoerd en geregistreerd worden zodat er ook over kan gerapporteerd worden. De SAP-applicaties zijn de ondersteunende laag van vele NMBS-bedrijfsprocessen. Zo wordt SAP gebruikt in bijvoorbeeld ticketverkoop via de ticketverkoopmachines, het opmaken […]
Lees meerZowel bij Ypto als bij NMBS wordt het aanbieden van extra opleidingen hoog in het vaandel gedragen. Daarom heeft Ypto in samenwerking met NMBS ervoor gezorgd dat elke NMBS-medewerker via YouTrain een eigen platform heeft waarop hij/zij alle informatie over opleidingen gecentraliseerd kan vinden. Op die manier kan elke medewerker zelf nagaan welke opleidingen voor hem/haar relevant […]
Lees meerNMBS-medewerkers die HR-gerelateerde vragen hebben kunnen daarvoor chatbot Norio inschakelen. Norio is beschikbaar via Microsoft Teams, het NMBS-intranet en MyApps en kan 24/7 worden geconsulteerd. De chatbot wordt in eerste instantie ingezet om de HR-dienst te helpen bij het beantwoorden van HR-vragen van NMBS-medewerkers. Op die manier wordt de HR-dienst minder belast met eenvoudige vragen en kan het zich meer focussen op andere taken.
Lees meerHet radioproject heeft ervoor gezorgd dat zo’n 2000 NMBS-medewerkers een stuk vlotter bereikbaar zijn. Door de DMR-technologie van Motorola kunnen de gebruikers nu vanop veel grotere afstanden communiceren: in stations, tussen stations, met de seinhuizen, via het internet en zelfs over verschillende sites in heel België. Er zijn minder storingsbronnen tijdens radiogesprekken en er is […]
Lees meer