Ypto organiseerde samen met Microsoft al twee uitdagende hackathons. Dat doen we speciaal voor studenten die al eens willen proeven van het werken aan impactvolle projecten. Op onze hackathons schuiven we de schoolbanken weg en gaan we actief aan de slag om een oplossing te vinden of een applicatie te maken voor een écht probleem. Hoe kan je bijvoorbeeld al vanop het perron weten waar de eersteklassenrijtuigen zullen toekomen? Brainstorm samen met je vrienden en bedenk een oplossing. Je wordt omringd door andere leeftijdsgenoten en krijgt gratis eten en drinken.
Benieuwd naar hoe dat er de vorige twee jaren aan toe ging? Hieronder vind je een overzicht. Ook dit najaar zullen we opnieuw een hackathon organiseren. Hou dus zeker onze accounts op LinkedIn en Facebook in het oog!
Op zaterdag 19 en zondag 20 november 2022 ging de tweede Hackathon van Ypto en Microsoft door op de campus Etterbeek van de Vrije Universiteit Brussel. De studenten werden twee dagen lang begeleid door experts van Ypto, Microsoft en NMBS. Op zondagmiddag konden ze hun idee pitchen voor een professionele jury.
In de hackathon zijn er twee tracks: Experts en Innovators. Hieronder lees je wie de winnaars waren in beide tracks en welke oplossing ze bedacht hebben.
De winnaar in de Expert-track was het Hecate-team. Zij maakten een applicatie voor treinbegeleiders in opleiding als vervanging van een boekje dat momenteel gebruikt wordt. De applicatie bevat leuke leermanieren zoals quizzen en flashcards. Op die manier willen ze de opleiding van treinbegeleider efficiënter en leuker maken.
In de Innovator-track won het BeeHive-team. Zij ontwierpen een applicatie om mensen op de trein meer met elkaar in contact te brengen. Enerzijds kunnen mensen inchecken op een trein en zo zien wie er nog aanwezig is. Zo kunnen ze connecteren met elkaar en ook laten weten als er assistentie nodig is. Anderzijds biedt de app ook bijkomende informatie over vertragingen of aansluitingen.
Op 16 en 17 oktober 2021 organiseerde Ypto samen met Microsoft haar eerste hackathon voor studenten.
Daarin mochten alle leerlingen en studenten die een voorliefde hebben voor IT of die gewoon heel graag nadenken over de toekomst van de spoorwegen, in teamverband ideeën uitwerken.
En of het een groot succes was! Meer dan 150 studenten creëerden 28 interessante ideeën in 2 dagen tijd. We werden overweldigd door hun enthousiasme en hun creatieve brein. De toon voor de toekomst van de IT is gezet!
We hadden geen idee dat Ypto achter de schermen van de Belgische spoorwegen zoveel met innovatie bezig is. Het heeft echt onze perceptie van de spoorwegen veranderd.
De deelnemers konden zich inschrijven voor een van de twee tracks:
Track 1 – Experts: Deze track was specifiek voorbehouden voor studenten met gevorderde kennis over de ontwikkeling van apps. Deze ‘experten’ moesten op het einde van het weekend een product afleveren via Power Platform Apps dat kan gebruikt worden in de NMBS-organisatie.
Track 2 – Innovators: Studenten die graag creatieve oplossingen bedenken en interesse hebben om met een businesscase aan de slag te gaan, konden zich volledig uitleven in deze track.
De deelnemers konden in vijf sprints hun idee of oplossing volledig uitwerken. Om dat tot een goed einde te brengen, stonden coaches van Ypto en Microsoft klaar met tips en advies. Elk team mocht uiteindelijk zijn oplossing pitchen voor een jury. Daarna werden de winnaars bekendgemaakt.
Het winnende team in de Expert-track was De Zachte Dolfijntjes. Zij bedachten een app om de onderdelen en componenten van treinen te scannen, waardoor data niet alleen digitaal verzameld worden zodat die steeds weergegeven kunnen worden, maar ook aangepast worden. Bovendien kan de centrale digitale database ook oorzaken van falen in kaart brengen (bv. productiefout), een beter inzicht geven in de aankoopbeslissingen (waar het best kopen?) en preventief en automatisch de stock op niveau brengen en onderhoud/vervanging inplannen. Bekijk hieronder hun pitch en het moment van de prijsuitreiking.
Op de tweede plaats in de Expert-track eindigde team Halhei Clan. Dat team ontwikkelde een app waarbij een (automatisch) noodsignaal wordt uitgestuurd wanneer een incident plaatsvindt bij een medewerker (bv. flauwvallen). Op basis van geolokalisatie wordt een automatisch signaal uitgestuurd naar bv. de leidinggevende zodat die de hulpdiensten kan verwittigen. Bovendien trekt een geluidssignaal de aandacht van omstaanders dat er iets aan de hand is. Het team dacht ook verder en kwam met het idee om de incidenten digitaal via AI om te zetten in een heatmap. Zo ontstaat een overzicht van potentieel gevaarlijke plaatsen waar men preventieve veiligheidsmaatregelen kan treffen die toekomstige incidenten moeten vermijden.
In de Innovator-track wonnen de Matrix Boys: leerlingen uit het zesde middelbaar van de Sint-Paulusschool in Waregem. Zij bedachten een oplossing om de bezettingsgraad van elk rijtuig te weten nog voor de trein aankomt in het station, zodat reizigers weten waar ze moeten gaan staan (op het perron). Daarbij bedachten ze ook nog een oplossing waarbij reizigers via een set van unieke QR-codes per rijtuig kunnen aangeven dat er in de trein iets kapot is.
Het team dat de tweede plaats van de Innovator-track in de wacht sleepte, was Mixed-I-Grill 2. Zij hadden een zeer mooie presentatie en een warme, inclusieve boodschap. Ze hadden het over de vooruitgang in de maatschappij door niemand achter te laten. Bij NMBS hebben we ook de taak om ervoor te zorgen dat iedereen, ook mensen met een beperking, meegenomen worden in de dienstverlening en de nieuwe oplossingen. Zo bedacht dit team een buddyplatform waarop reizigers zich kunnen aanmelden om mensen met een beperking te helpen. Bekijk hieronder hun pitch en het moment van de prijsuitreiking.
De jury reikte ook spontaan een speciale aanmoedigingsprijs uit aan Veta, een zeer jong team dat meedeed in de Expert-track en, dat – ondanks hun prille leeftijd – de opdracht zeer goed had begrepen. Bekijk hieronder hun pitch en prijsuitreiking.
Als dagelijkse treinreizigers is het interessant om eens te ontdekken hoe het er achter de schermen aan toe gaat. We zijn verbaasd over hoe geavanceerd NMBS is op vlak van IT. Wist je dat Ypto 2000 apps mee ontwikkeld heeft? Zot!
We zijn verschoten van hoe gedigitaliseerd het onderhoud van treinen al is. Als treinreiziger zie je enkel het mechanische, maar je weet niet welke processen er allemaal achter zitten. We hebben nu opnieuw zin gekregen om te coderen
Wij hebben een idee bedacht om te kunnen zien waar je vrienden in de trein zitten. Super tof dat we dat volledig kunnen uitwerken met Power Apps!
Op school krijgen we vooral voorgekauwde opdrachten. Hier mochten we zelf kiezen aan welke use case we wilden werken en krijgen we de ruimte om creatief te werk te gaan.
Op school hebben we een vak Innovation waar we ongeveer hetzelfde leren. Dit is toch wel een volledig ander concept, veel realistischer. Hier kunnen we echt een impact creëren
In één woord: miljaar. Je wordt volledig ondergedompeld in de wereld van de spoorwegen. We hebben geleerd om verder te denken dan gewoon wat handig is om te ontwerpen. We moesten denken aan de klant, NMBS. Heel interessant!
We kenden Ypto nog niet, dus het was heel interessant om te zien hoe technologie achter de schermen van NMBS gebruikt wordt. We hebben veel bijgeleerd over de apps en over de technologie.