Het IT-materiaal dat treinbegeleiders en -bestuurders gebruiken op de trein wordt beheerd door Ypto. Zo dragen treinbegeleiders standaard een smartwatch met gps en een smartphone bij zich om verschillende taken te verrichten. In de treinbestuurderscabine is een tablet geïntegreerd in het dashboard.
Met de smartwatch geven treinbegeleiders aan dat de trein kan vertrekken. Dat doen ze door letterlijk te swipen. Dat signaal wordt eerst doorgestuurd naar Infrabel, waar er gekeken wordt of het spoor vrij is en of de trein werkelijk mag vertrekken. Indien dat het geval is, wordt het signaal doorgestuurd naar de treinbestuurder. Op dat moment luidt in de cabine de boodschap ‘Verrichtingen gedaan’. De hele procedure duurt slechts enkele seconden, wat ze veel sneller maakt dan de analoge procedure (waarbij treinbegeleiders nog de sleutel moesten omdraaien in een paal op het perron). Die snelheid draagt indirect bij tot het verbeteren van de punctualiteit van de treinen en ook tot de veiligheid voor de treinbegeleider, die op de trein kan blijven om het signaal voor vertrek te geven.
Treinbestuurders maken gebruik van een tablet, genaamd eDrive. Die begeleidt treinbestuurders tijdens de hele werkdag en maakt verschillende procedures veel eenvoudiger en efficiënter. Alle informatie bevindt zich namelijk op één plek. Treinbestuurders kunnen in een paar klikken informatie vinden, terwijl ze die vroeger moesten zoeken tussen verschillende papieren.
De tablet is dus niet alleen gebruiksvriendelijker, maar er worden ook minder bomen gekapt dankzij eDrive (18 per jaar!). Door alles te digitaliseren, hoeven treinbestuurders bijvoorbeeld ook geen uitgeprinte planning meer op te halen in een centraal bureau. Dat maakt ook dat hun rugzak waar vaak 13 kg aan zware boeken en kaften met procedures en maatregelen inzat nu verleden tijd is.
Dagelijks rijden er een kleine 4 000 passagierstreinen van NMBS door ons land. Er zijn heel wat (realtime) gegevens nodig om dat verkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen. Als IT-bedrijf van NMBS speelt Ypto daar natuurlijk een grote rol in. Op dit moment zijn er verschillende afzonderlijke systemen om die data te verzamelen en aan […]
Lees meerIedereen binnen NMBS komt wel eens in aanraking met de NMBS SAP-applicaties die ervoor zorgen dat al de taken van onze medewerkers gepland, uitgevoerd en geregistreerd worden zodat er ook over kan gerapporteerd worden. De SAP-applicaties zijn de ondersteunende laag van vele NMBS-bedrijfsprocessen. Zo wordt SAP gebruikt in bijvoorbeeld ticketverkoop via de ticketverkoopmachines, het opmaken […]
Lees meerZowel bij Ypto als bij NMBS wordt het aanbieden van extra opleidingen hoog in het vaandel gedragen. Daarom heeft Ypto in samenwerking met NMBS ervoor gezorgd dat elke NMBS-medewerker via YouTrain een eigen platform heeft waarop hij/zij alle informatie over opleidingen gecentraliseerd kan vinden. Op die manier kan elke medewerker zelf nagaan welke opleidingen voor hem/haar relevant […]
Lees meerNMBS-medewerkers die HR-gerelateerde vragen hebben kunnen daarvoor chatbot Norio inschakelen. Norio is beschikbaar via Microsoft Teams, het NMBS-intranet en MyApps en kan 24/7 worden geconsulteerd. De chatbot wordt in eerste instantie ingezet om de HR-dienst te helpen bij het beantwoorden van HR-vragen van NMBS-medewerkers. Op die manier wordt de HR-dienst minder belast met eenvoudige vragen en kan het zich meer focussen op andere taken.
Lees meer