Mobi is een virtuele assistent die op de Facebookpagina van NMBS en in WhatsApp jouw vragen over treinen en diensten van NMBS in een privébericht beantwoordt. Op die manier word je als treinreiziger sneller geholpen. Mobi kan ook realtime-informatie over verschillende NMBS-treinroutes tonen en kan aangeven of er storingen of geplande werkzaamheden zijn op een bepaald traject.

Dankzij de gezamenlijke inspanningen van NMBS, Ypto & TCS is de chatbot Mobi beschikbaar op Facebook Messenger, Google Home/Google Assistant en WhatsApp (+32 492 88 00 00).

Mobi behaalde in 2022 brons op ‘The Best Bots of Belgium’ en scoorde het beste op NLP-kwaliteit: hoe goed is de kennis van de chatbot en hoe goed kan die de gestelde vragen herkennen?

Meer weten over chatbot Mobi: Praat met NMBS: Mobi | NMBS (belgiantrain.be)

Deel dit artikel

FacebookWhatsAppEmailLinkedIn

Ontdek andere realisaties

Het Advanced Train Management System

Dagelijks rijden er een kleine 4 000 passagierstreinen van NMBS door ons land. Er zijn heel wat (realtime) gegevens nodig om dat verkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen. Als IT-bedrijf van NMBS speelt Ypto daar natuurlijk een grote rol in. Op dit moment zijn er verschillende afzonderlijke systemen om die data te verzamelen en aan […]

Lees meer

SAP: de basis van de NMBS-processen

Iedereen binnen NMBS komt wel eens in aanraking met de NMBS SAP-applicaties die ervoor zorgen dat al de taken van onze medewerkers gepland, uitgevoerd en geregistreerd worden zodat er ook over kan gerapporteerd worden. De SAP-applicaties zijn de ondersteunende laag van vele NMBS-bedrijfsprocessen. Zo wordt SAP gebruikt in bijvoorbeeld ticketverkoop via de ticketverkoopmachines, het opmaken […]

Lees meer

Een eigen opleidingsplatform voor elke NMBS-medewerker

Zowel bij Ypto als bij NMBS wordt het aanbieden van extra opleidingen hoog in het vaandel gedragen. Daarom heeft Ypto in samenwerking met NMBS ervoor gezorgd dat elke NMBS-medewerker via YouTrain een eigen platform heeft waarop hij/zij alle informatie over opleidingen gecentraliseerd kan vinden. Op die manier kan elke medewerker zelf nagaan welke opleidingen voor hem/haar relevant […]

Lees meer

HR-vragen worden beantwoord door Norio

NMBS-medewerkers die HR-gerelateerde vragen hebben kunnen daarvoor chatbot Norio inschakelen. Norio is beschikbaar via Microsoft Teams, het NMBS-intranet en MyApps en kan 24/7 worden geconsulteerd. De chatbot wordt in eerste instantie ingezet om de HR-dienst te helpen bij het beantwoorden van HR-vragen van NMBS-medewerkers. Op die manier wordt de HR-dienst minder belast met eenvoudige vragen en kan het zich meer focussen op andere taken. 

Lees meer

Vacatures in de kijker

Wil jij graag mee aan de digitale transformatie van NMBS werken? Misschien zit er wel een vacature bij die matcht met jouw profiel!