Van SAP-awards tot onze fameuze Strava-challenge. Ypto heeft al een aantal mooie verwezenlijkingen waar we extra fier op mogen zijn!
Voor de tweede keer op rij mochten we een Corporate IT Award in de wacht slepen. Deze keer mochten we de prijs ontvangen voor ons dossier ‘Digitalisering van treinoperaties en -diensten’.
De jury prees het feit dat onze inzending perfect voldeed aan de vereisten: optimalisering en uitbreiding van IT-middelen, hertekening van IT-bedrijfsmodellen, herbestemming van IT-infrastructuur en verbetering van de flexibiliteit en veerkracht van de bedrijfsactiviteiten.
Met de ingebruikname van eDrive, DITA en Linda (de drie oplossingen die we in onze inzending voor de award naar voor schoven) dragen onze inspanningen bij tot de gebruiksvriendelijkheid, het comfort en de veiligheid van onze reizigers en onze NMBS-collega’s. Ze spelen een belangrijke rol in de naleving van de verplichtingen die voortvloeien uit het nieuwe tienjarige openbaredienstcontract dat NMBS met de Belgische regering heeft gesloten op het vlak van stiptheid, veiligheid en digitalisering.
Bij Ypto vinden we het welzijn van onze medewerkers zeer belangrijk. Zo hebben we een welzijnsteam en moedigen we bovendien sport enorm aan. Dat doen we niet alleen door onze jaarlijkse Ypto Move Challenges, maar ook door de deelname aan sportevenementen te sponsoren zoals de 20 km door Brussel en de Ekiden Run.
Tijdens het gala van de Corporate IT Awards op 24 maart 2022 in Affligem werd Ypto uitgeroepen tot winnaar in de categorie ‘Best IT recruiting and onboarding programs’. Die prijzen behoren al meer dan 10 jaar tot de meest prestigieuze in onze sector.
Bij deze editie lag de focus vooral op organisaties die een antwoord bieden op de grote uitdagingen bij het rekruteren, integreren, managen, engageren en behouden van IT- en technologisch talent. De jury beloonde Ypto voor haar innovatieve inspanningen om de juiste profielen aan te trekken, met een sterk accent op de culturele compatibiliteit van de kandidaat, die evenveel naar waarde wordt geschat als de expertise en kennis die hij/zij bezit.
‘Voor Ypto is deze Corporate IT Award een erkenning van haar uitmuntendheid’, zegt Christof Kieboom, Head of HR & Communication. ‘We zijn zeer blij en tegelijk trots om deze prestigieuze award in de wacht te slepen. Aangezien het een collectieve onderscheiding is en geen individuele trofee, is deze prijs een onmiskenbaar teken van waardering, niet alleen voor onze directie, maar ook voor de hele HR-afdeling en, in ruimere zin, voor al onze medewerkers. Bij het zoeken naar en aanwerven van medewerkers hechten we immers zeer veel waarde aan de klik met onze PRO’S-waarden. Dat begint voor ons al bij het pre- en onboardingproces.’
De CIO of the Year award wordt elk jaar uitgereikt door Data News. Daarmee wil het nieuwsagentschap een CIO lauweren voor zijn of haar realisaties, visie, strategisch inzicht, leiderschapskwaliteiten en persoonlijkheid. Hij of zij moet er in slagen om IT te aligneren met de bedrijfsstrategie, IT als nieuwe business driver te positioneren en de digitale transformatie van het bedrijf mee aan te sturen of te bespoedigen.
Onze CEO (en CIO van NMBS), won in 2020 deze prijs van Dirk Altgassen, Group CIO bij Etex, en Yves Dupuy, CIO bij Euroclear.
“Met Guido Lemeire kiest de jury voor een CIO in een sector die een wat verouderd imago met zich meesleurt en waar digitalisering een moeilijk verhaal is. Dat hij er de afgelopen jaren toch in slaagde om de spreekwoordelijke trein terug op de rails te krijgen, is voor de jury bewijs dat Lemeire een sterke leider is en de man op de juiste plaats. Dat de digitalisering zowel doorgezet is aan technologische kant als aan architectuurkant is een sterk punt. Die digitalisering weerspiegelt zich trouwens zowel bij de interne back-end als richting reiziger: nog een sterk punt dat bijgedragen heeft tot de keuze voor Guido Lemeire.”
Superblij én trots. Dat waren onze gevoelens na de virtuele FEIEA Grand Prix 2021 Award Show. FEIEA is het Europese platform voor interne communicatie. We kregen van hen immers de prijs in de categorie ‘Beste Audiovisuele Productie 2021’ voor onze inzending ‘A day in the life of …’. En dat deed deugd, want deze competitie wordt algemeen beschouwd als het Europees kampioenschap voor interne communicatie, waarin dit jaar inzendingen uit Nederland, Italië, Slovakije, Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Roemenië en België streden in acht verschillende categorieën.
In onze inzending die in de prijzen viel, leggen we in een serie van vier video’s duidelijk en helder uit hoe we bij Ypto en achter de schermen impact creëren in het leven van treinbestuurders, treinbegeleiders, NMBS-werknemers in de werkplaatsen én reizigers.
In haar motivering bewierookte de pan-Europese jury onze inzending als ’een mooi voorbeeld om belangrijke rollen van het bedrijfsleven te verduidelijken en toegankelijk te maken voor iedereen binnen het bedrijf. Het is een vernieuwende manier van hoe je je bedrijf kunt presenteren. Deze inzending biedt ook talrijke upgrademogelijkheden, zowel voor verhalen naar buiten als naar de eigen werknemers.’
SAP, een wereldleider in software voor bedrijfsapplicaties, reikt elk jaar de SAP Quality Awards uit. Prijzen die worden toegekend aan projecten of oplossingen die grote bijdrage leveren aan de organisatie waarin ze geïmplementeerd worden én die volgens de hoogste kwaliteitsvolle normen werden gerealiseerd.
Ypto heeft samen met NMBS een gouden (België) en zilveren (EMEA) medaille gewonnen in de categorie “Fast delivery”. Dat deden we met een applicatie die het wettelijke proces rond gegarandeerde dienstverlening in het geval van een staking gaat digitaliseren en automatiseren . Door middel van een goede projectaanpak en delivery methode en een zeer goede en efficiënte samenwerking met NMBS bouwde Ypto een digitale SAP Fiori oplossing, waarmee er snel kan worden gepeild wat de mogelijk impact is van een aangekondigde staking op de dienstverlening. Dat laat NMBS toe om snel te handelen en een alternatief reisschema te voorzien, en zo een minimale gegarandeerde dienstverlening te bieden.
Vier keer per jaar organiseert Ypto voor al haar medewerkers en outsourcingpartner, TCS, een Town Hall. Daarin komen verschillende sprekers aan bod om belangrijke en actuele topics aan te snijden. Sinds corona wordt de Town Hall volledig virtueel gehouden. Ongeveer 1300 mensen namen deel. Een hele organisatie, zowel op communicatief als technisch vlak, met elke keer een geslaagd resultaat!
Daarnaast treffen op wekelijkse basis alle leidinggevenden van Ypto elkaar op het virtuele management forum. Dat moment wordt gebruikt om algemene communicaties te laten doorstromen, maar ook om standpunten te betwisten, vragen te stellen en te delen wat er leeft in de verschillende teams.
Het is vervolgens aan de leidinggevenden om de dialoog binnen hun teams te bewaken. Ze moeten samen met hun medewerkers het evenwicht vinden tussen top-down informatiedoorstroming en voldoende rekening houden met wat er leeft.
Sinds corona zochten we bij Ypto een manier om toch “samen” te kunnen zijn, zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Zo startten we de “Ypto Move Challenge”, waar alle Ypto-, NMBS- en TCS-medewerkers aan konden deelnemen. De bedoeling was om in een maand tijd 5000 kilometer te wandelen, lopen, fietsen, zwemmen, … We haalden geen 5000 kilometer, maar wel liefst 26.576,29 km! Het bracht collega’s samen en het verhoogde de team spirit. Een meer dan geslaagde challenge!
Strava is ondertussen een begrip onder vele collega’s. Soms leidt het tot spontane afspraken om samen een fietsrit te maken of een andere sport te beoefenen.
Dagelijks bouwen we aan de digitalisering van nationale kritische infrastructuur. Dat brengt fierheid mee die je niet in elk beroep terugvindt. De maatschappelijke impact van ons werk is voelbaar voor miljoenen reizigers en zichtbaar in de ecologische voetafdruk die we als samenleving achterlaten.
Ypto werkt sinds 2018 samen met de outsourcing partner TCS, om de IT-aanvragen van NMBS te beantwoorden. Die multiculturele samenwerking is uitdagend maar ook verrijkend. We betrekken TCS in onze interne communities en ook onze feestdagen delen we met elkaar. Zo vieren we bijvoorbeeld het Indische lichtfestival of Diwali mee met onze TCS-collega’s.
Ypto mag de laatste jaren op grote evenementen spreken over hoe we bepaalde IT-platformen binnen NMBS gebruiken. Doordat onze klant verschillende directies heeft, waarbij meerdere actoren met elkaar in verbinding moeten staan, hebben wij een omvangrijk ECM-systeem (Enterprise Content Management). Onze door een visie gesteunde aanpak en geavanceerde kennis maakt dit een zeer interessante casus om te bespreken op internationale technologie-evenementen.
Zo mochten we in 2021 een presentatie geven op OpenText World, een digitaal technologie-evenement met allerlei webinars over trends en innovaties op de markt.
Daarnaast konden we ook op SAPPhire, een groot jaarlijks evenement van SAP, onze ervaringen met SAP-klanten delen.
Dat onze kennis op die manier erkend wordt op internationaal vlak maakt ons extra fier en motiveert ons om te blijven innoveren.